نگاهی به عوامل تسکین‌ دهنده بازار اجاره

کارشناسان افزایش ساخت‌وساز، عرضه واحدهای استیجاری توسط دولت و کنترل تورم عمومی را از عوامل تسکین‌دهنده بازار اجاره می‌دانند.

به گزارش روزنامه گروه بهشت به نقل از ایسنا، حدود دو ماه مانده تا فصل جابه‌جایی، حساسیت‌ها نسبت به بازار اجاره افزایش یافته است. طی دو سال گذشته که با بیماری کرونا مواجه شده‌ایم دولت سقف مجاز افزایش اجاره‌بها در تهران را ۲۵ درصد، دیگر کلان‌شهرها ۲۰ درصد و سایر شهرهای کشور ۱۵ درصد تعیین کرد. اما آمار ۵۰ تا ۵۵ درصدی افزایش اجاره‌بها از ناکامی تعیین سقف اجاره بها حکایت دارد.

شاخص رشد سالیانه اجاره‌بها در اسفندماه سال 1400 مطابق اعلام بانک مرکزی، در شهر تهران ۴۶ درصد و در کل کشور ۵۰ درصد بوده است. این در حالی است که محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته بود که دولت برای افزایش نرخ اجاره‌بها در سال جاری سقف تعیین کند و اجازه افزایش کرایه را بیش از نرخ تورم ندهد.

رضایی کوچی تاکید کرده است که دولت باید در هیئت وزیران مصوب کند که مالکان در سال جاری بیش از نرخ تورم اجازه افزایش اجاره‌بها را نداشته باشند. این نماینده مجلس گفته است که تعیین سقف افزایش اجاره‌بها به صورت کامل و دقیق اجرایی نشد از همین رو این موضوع نیازمند نظارت بسیار دقیق بر عملکرد بنگاه‌های معاملاتی را می‌طلبد.

از سوی دیگر، سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران به وضعیت فعلی بازار اجاره‌بها انتقاد کرده و گفته است: «بازار اجاره‌نشینی رها شده است». بر اساس گفته وی؛ حدود ۳۰ میلیون اجاره‌نشین در این بازار دچار مشکل هستند و کسی نیست که این حوزه را کنترل کند.

حسینی عنوان کرده قیمت اجاره‌بها در نبود نظارت کافی بالا رفته و افزوده است: اجرای برنامه‌های مغفول مانده مثل اجاره‌داری حرفه‌ای و کنترل تورم عمومی از مهم‌ترین راهکارهای کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره است.

در پایان گفتنی است، ابعاد رکود بازار مسکن در فروردین به دلیل همزمانی با ایام ماه رمضان عمیق‌تر از سال‌های گذشته شده است، اما واسطه‌های ملکی از شدت رکود در سال جاری قدری متحیر هستند.

وب سایت ملکی گروه بهشت، اولین سایت تخصصی ملکی در یوسف آباد

خرید و فروش، اجاره، مشارکت درساخت هر نوع ملک در یوسف آباد.

این نوشتار چقدر سودمند بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز دهید.

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد رای: 5

میانگین رتبه: . تعداد رای:

منبع delta
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.