در پیش خرید آپارتمان این نکات را فراموش نکنید!

با افزایش قراردادهای پیش فروش مسکن، دعواهای حقوقی مرتبط با آن نیز رشد چشمگیری داشته است.

پیش‌خرید آپارتمان یکی از اهداف مردم برای بهبود وضعیت مسکن است. این افراد با پیش خرید کردن خانه، امید به بهتر شدن محل زندگی خود یا صاحب‌خانه شدن دارند. در حالیکه سودجویان و کلاهبردارانی در کمین نشسته و خواهان سرمایه و پول شما هستند. در این صورت است که آگاهی از قوانین پیش‌خرید آپارتمان اهمیت پیدا می‌کند. روزنامه گروه بهشت در این مطلب مهم‌ترین شرایط و ضوابط قانونی مربوط به این موضوع را بررسی می‌کند.

روند معامله پیش خرید آپارتمان چگونه است؟

پس از صدور پروانه ساختمان به‌وسیله‌ شهرداری، شناسنامه مستقل برای هر واحد ایجاد شده و تمام مشخصات آپارتمان و سایر امکانات آن در سند مربوطه درج می‌شود.

پس از این مرحله برای دریافت مجوز، انتشار آگهی صورت گرفته و فروشنده پس از دریافت آن، در بخش‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌کند. قوانین پیش خرید آپارتمان می‌گوید عقد قرارداد در بنگاه‌ها و مشاورین املاک کافی نبوده و باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد. در مورد پیش خرید آپارتمان دقت بسیاری به خرج دهید تا در دام شیادان گرفتار نشوید.

وظیفه املاک در قوانین پیش خرید آپارتمان چیست؟

نکته‌ قابل توجه این است که طبق قوانین، مشاوران املاک و مستغلات امکان نوشتن قرارداد پیش‌خرید را نداشته و این کار جرم و خلاف قانون است.

به‌علاوه اگر فروشنده کار خود را در دفتر اسناد رسمی، قانونی نکرده یا مجوز انتشار آگهی نداشته باشد، به موجب قانون باید به مدت سه ماه تا یک سال، دو تا چهار برابر مبلغ دریافتی، حبس یا جریمه را به جان بخرد.

موارد مهم در پیش‌خرید آپارتمان

  • نام و نام خانوادگی و مشخصات خریدار و فروشنده (حقیقی یا حقوقی)
  • پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی دقیق محل وقوع آپارتمان
  • توضیح در مورد واحد مانند مساحت، تعداد اتاق‌، طبقه، واحد، پارکینگ، انباری و آسانسور و…
  • مشخصات فنی ساختمان اعم از موقعیت، کاربری، مساحت، زیربنا، تعداد طبقات و واحدها، نمای ساختمان، نوع مصالح مورد استفاده در ساخت خانه، سیستم گرمایش و سرمایش و…
  • نحوه پرداخت اقساط خانه
  • شماره قبوض اقساطی

این نوشتار چقدر سودمند بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز دهید.

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد رای: 1

میانگین رتبه: . تعداد رای:

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.