اهمیت امضاء شاهد در قولنامه

حضور شاهد هنگام تنظیم قرارداد و بستن معامله، برای پیشگیری از بروز مشکلات و اختلافات الزامی است.

آگاهی از نکات حقوقی و قانونی در خرید و اجاره ملک برای هر فردی، چه خریدار چه مستاجر، الزامی است. این آگاهی باعث می‌شود تا در صورت ایجاد مشکل یا بروز اختلاف بین طرفین معامله، سریعا آن را بدون دردسر حل کرد. از مواردی که آگاهی از آن واجب است، آشنایی با لزوم امضاء شاهد در قولنامه است.

با روزنامه اینترنتی گروه بهشت همراه باشید تا با نکات مربوط به امضاء شاهد در قولنامه بیشتر آشنا شوید.

امضاء شاهد در قولنامه

شاهد فردی است که امر یا چیزی را مشاهده می‌کند. با توجه به این تعریف، در معاملات ملک شاهد فردی خارج از جریان معامله است که در زمان تنظیم قرارداد باید حضور داشته باشد. به‌علاوه این فرد باید به موضوع قرارداد کاملا آگاه باشد.

حضور شاهد در قرارداد هیچ ضرر یا مشکلی برای وی ندارد و شریک طرفین هم محسوب نمی‌شود. اهمیت حضور شاهد این است که در صورت بروز اختلاف می‌تواند در دادگاه حاضر شده و شهادت دهد.

روزنامه اینترنتی گروه بهشت
اهمیت امضاء شاهد در قولنامه

شرایط شاهد در معاملات ملکی

شرایط شاهد در معاملات عبارتند از:

  • بالغ بودن: شاهد باید به سن بلوغ رسیده و از نظر عقلی سالم باشد.
  • ایمان شاهد: فردی که شهادت می‌دهد باید هم‌دین طرفین معامله باشد. در صورتی که هم دین نباشد، شهادت وی مورد قبول نیست.
  • عدالت: نداشتن فسق یا فساد و مواردی از این قبیل از دیگر شرایط فرد شهادت‌دهنده است. موقعیت اجتماعی فرد برای تشخیص این موضوع نیز  کمک‌کننده است.

امضاء شاهد چه اهمیتی دارد؟

در صورتی که بین طرفین معامله اختلافی بوجود آید، اگر بخواهند برای حل این اختلاف به دادگاه مراجعه کنند، فرایند به‌شدت زمان‌بری است و برای طرفین اذیت‌کننده است. اما در صورتی که شاهدی داشته باشند، با شهادت خود مشکل را راحت‌تر و سریع‌تر حل می‌کند. پس هنگام تنظیم معامله به هیچ وجه از حضور شاهد غافل نشوید.

نتیجه‌گیری

این نکته را فراموش نکنید که امضاء شاهد به هیچ وجه شرط صحت قرارداد محسوب نمی‌شود و این امضای طرفین معامله است که به قرارداد ملکی صحت و اعتبار می‌بخشد. امضاء شاهد فقط به‌عنوان کمک‌کننده و حلال سریعتر مشکلات و اختلافات است.

 

روزنامه اینترنتی گروه بهشت
اهمیت امضاء شاهد

این نوشتار چقدر سودمند بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز دهید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رای: 0

میانگین رتبه: . تعداد رای:

منبع دلتا بلاگ
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.